Zo verdient een serveerster extra fooien met een onschuldig leugentje — kritiek of niet

Zo verdient een serveerster extra fooien met een onschuldig leugentje — kritiek of niet

Fooi-tactieken in de horeca zijn door de jaren heen behoorlijk veranderd. In 2025 zijn er echter nog steeds verrassende trucs waarmee bedienend personeel in Nederlandse restaurants hun inkomsten flink kunnen boosten — zelfs al is niet iedereen daar blij mee.

Hoe een babyfoto zorgt voor meer fooi

Aislin Parker, een 25-jarige serveerster uit San Diego, heeft op TikTok een slimme manier gedeeld waarmee ze meer fooi binnenhaalt. Ze stopt een babyfoto van zichzelf in haar notitieboekje en wekt zo bij gasten de indruk dat ze een alleenstaande moeder is die rond moet komen. Het resultaat? Meer medelijden, meer fooi.

“Gasten vragen dan: ‘Is dat jouw dochter?’”, vertelt ze in de video die meer dan 2 miljoen keer is bekeken. “Ik antwoord dan gewoon lachend: ‘Ja, ze is zes. Haar vader is er nooit meer geweest en ik kreeg haar toen ik 19 was. Het is best pittig allemaal.’”

Het klinkt als iets wat niet iedereen direct zou durven toepassen, maar volgens Parker werkt het als een tierelier — haar fooienpot loopt er lekker van vol.

Niet alleen in Amerika: slimme trucs in de horeca

Deze strategie staat niet op zichzelf. Ook in Nederland proberen serveerders soms op creatieve wijze hun inkomen aan te vullen. Of het nu is met een charmante glimlach in het centrum van Utrecht of een goed gesprek over Feyenoord in een Rotterdams café — het draait vaak om sympathie en gunfactor.

Buiten Nederland kijken mensen soms verder. Zo verdiende Tay B, een serveerster bij Hooters in de VS, in 2025 meer dan $400 fooi in één dienst door haar zwangere buik in de strijd te gooien. En anderen zetten weer hun kapsel in: de Amerikaanse serveerster Bella Woodard kreeg in één avond €125 extra door met twee staartjes te verschijnen. Creativiteit loont blijkbaar, waar je ook bent!

Sluwe trucs of ethisch dubieus?

Niet iedereen is enthousiast over deze aanpak. Op TikTok regent het kritische reacties: “Dus eigenlijk ben je gewoon een leugenaar,” schrijft iemand onder Parker’s video. Een ander noemt haar “gewetenloos”, en er zijn mensen die zich afvragen hoe échte alleenstaande moeders hiernaar kijken.

“Als je goed bent in je vak, hoef je niet te liegen voor een betere fooi,” schrijft een Nederlandse horeca-veteraan op LinkedIn. En eerlijk — ergens hebben ze daar een punt. In een Amsterdams eetcafé telt gastvrijheid en vakmanschap vaak zwaarder dan een zielig verhaal, zo vertellen collega’s mij.

Waarom geld toch zwaarder weegt dan kritiek

Parker lijkt zich in elk geval weinig aan te trekken van de online heisa. “Ja, oké, het is niet helemaal eerlijk,” zegt ze met een glimlach. “Ik heb trouwens twee keer eicellen gedoneerd, dus eigenlijk bén ik een beetje moeder. Maar het leukst vind ik om op mijn werk gewoon een beetje een ander personage te zijn.”

“Je doet wat je moet doen,” vat ze haar tactiek samen. En misschien is dat precies de reden waarom deze truc het zo goed doet.

Moraal van het verhaal: wat werkt in de Nederlandse horeca?

  • Authenticiteit blijft in Nederland belangrijk. Gasten waarderen eerlijkheid en persoonlijk contact — dat blijkt keer op keer.
  • Klinkt te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Wie zich betrapt voelt met een gek leugentje, kan dat zomaar terugzien in zijn fooi.
  • Een originele aanpak? Daar houden we juist van. Maar vooral: doe het met een glimlach, zonder jezelf te verliezen in een fantasieverhaal.

Natuurlijk blijft het verleidelijk om een geheime fooi-tactiek te testen, zeker in drukke tijden rondom de Amstel of de Grote Markt in Groningen. Toch geldt in 2025 net als altijd: de beste tip voor een goede fooi is eerlijk werk — of een heel klein beetje lef.

Verspreid de liefde