Walmart heeft z’n logo vernieuwd. Voor het eerst in bijna twintig jaar! En echt, de reacties op deze frisse huisstijlvernieuwing zijn behoorlijk uiteenlopend—sommigen zijn verbaasd, anderen vragen zich af wat er nu écht veranderd is.
Wat is er precies anders aan het nieuwe logo?
Volgens Walmart draait deze ‘comprehensive brand refresh’ om meer dan enkel een ander lettertype of een likje verf. Het woordmerk is geïnspireerd door de bekende truckerpet van oprichter Sam Walton en kreeg een eigentijdse, volledig op maat gemaakte typografie. Opvallend: de kleurstelling is ook aangepakt—True Blue en Spark Yellow zijn gekozen om alles net dat beetje frisser te maken.
Veel Nederlanders hadden het nauwelijks door
Toch valt het verschil volgens velen reuze mee. Op X (vroeger Twitter) doken tal van scherpe reacties op:
- “Ziet er precies hetzelfde uit.”
- “Dat iemand hiervoor betaald kreeg, bijna niet te geloven.”
- “Hopelijk herkennen mensen Walmart nog wel, straks lopen ze de Jumbo binnen door de verwarring.”
- “In Amerika gooien ze twee miljoen tegen een nieuw tintje blauw aan—en wij kopen gewoon een spuitbus bij de Gamma.”
Waarom dan tóch een rebranding?
Juist de felle discussies online bewijzen volgens sommigen het succes van de rebranding. Iedereen heeft het erover, de media pakken dit volop op en Walmart hoeft amper geld uit te geven aan fysieke veranderingen. Het oude logo? Volgens één oplettende gebruiker lijkt het nu vooral een door de zon verbleekte versie van het nieuwe. Best slim bekeken, toch?
Wanneer zie je het nieuwe logo overal terug?
De vernieuwde huisstijl wordt vanaf januari 2025 wereldwijd uitgerold op alle digitale kanalen. In de fysieke winkels in Amerika begon de make-over trouwens al in oktober 2024—de resterende filialen volgen geleidelijk. Dus als je straks op vakantie bent in Florida of New York en een Walmart binnenloopt, valt het je vast op.
Wat kunnen Nederlandse merken hiervan leren?
Hoewel Walmart in Nederland natuurlijk geen vestigingen heeft, kennen veel Nederlanders het merk van vakanties of series. Het is een goed voorbeeld van hoe kleine aanpassingen voor veel ophef kunnen zorgen—en tegelijkertijd bewijzen hoe sterk een huisstijl kan zijn. Soms hoeft een logo niet radicaal op de schop voor een grote impact. Misschien tijd dat de HEMA ook eens haar rode balk wat meer laat knallen?