Vrijlating van Mariniers door de Houthi Rebellen
Op woensdag heeft de Houthi rebellen uit Jemen 11 scheepsbemanningsleden vrijgelaten die sinds een aanval op het schip Eternity C in de Rode Zee in juli vastzaten. Deze aanval resulteerde in de dood van vier bemanningsleden en het zinken van het schip.
De door Iran gesteunde Houthi beweging, die tijdens het conflict tussen Israël en Hamas schepen aanvallen blijven uitvoeren, meldde via hun satellietnieuwskanaal al-Masirah dat Oman de verantwoordelijkheid had gekregen over de mariniers. Deze waren op weg naar de sultanstaat toen ze werden overgedragen.
Details over de Vrijlating en de Verschillende Informatie
Oman verklaarde later dat het de 11 bemanningsleden, afkomstig uit India en de Filipijnen, had ontvangen “ter voorbereiding op hun terugkeer naar de thuislanden”. Echter, de Houthi-rebellen publiceerden beelden van slechts tien van de mariniers. Het was niet duidelijk waarom de elfde persoon niet werd getoond.
Eerder op woensdag landde een vliegtuig van de Koninklijke Oman Luchtmacht in Sanaa, de hoofdstad van Jemen, die al meer dan tien jaar door de rebellen wordt gecontroleerd, volgens vluchtgegevens die door The Associated Press werden geanalyseerd. Na de aankondiging van de Houthi werd het vliegtuig gevolgd dat het Jemenitische luchtruim verliet.
Ontvangst in Muscat en Reacties uit de Regio
Oman plaatste ook beelden waarop de geredde mannen werden begroet bij aankomst in Muscat, de hoofdstad van de sultanstaat, door diplomaten uit de Filippijnen en India. De Filipijnse regering verklaarde dinsdag dat zij negen Filipijnse mariniers verwachtten die sinds de aanval door de Houthi vastgehouden werden. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Manilla noemde hen “gevangengenomen door de Houthi” sinds de aanval, een beschrijving die de Amerikaanse overheid eveneens eerder had gebruikt.
De Houthi-rebellen gaven geen specificatie over de nationaliteiten van de vrijgelaten bemanningsleden. Zij beweerden dat hun strijdkrachten de mannen hadden gered nadat zij het beschadigde schip hadden verlaten, en dat de bemanning vijf maanden als “gasten, niet als gevangenen” had doorgebracht.
De Geweldspiraal en de Impact op de Zeescheepvaart
De Houthi beweging heeft meer dan honderd schepen getroffen met raketten en drones in hun campagne, waarbij vier schepen werden gezonken. Minstens negen bemanningsleden werden daarbij gedood; onder hen was ook een bemanningslid van de bemalingen van het schip Minervagracht, dat in oktober overleed aan zijn verwondingen.
In het verleden heeft de Houthi-rebellen maandenlang bemanningsleden vastgehouden, hoewel het niet duidelijk is waarom ze nu besloten hebben de gevangenen vrij te laten. Tussen de aanvallen door maakten ze gebruik van een korte staakt-het-vuren tijdens het conflict in Gaza. Later werden ze het doelwit van een weeklange campagne van Amerikaanse luchtaanvallen, nadat de toenmalige president Donald Trump een wapenstilstand met de rebellen had afgekondigd. Het huidige wapenstilstandsproces tussen de belden en de Houthi’s blijft voortduren.
De Breekbaarheid van Internationale Diplomatie en Veiligheid
Ondertussen staat de toekomst van de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran onder druk. Dit komt nadat Israël in juni een oorlog van twaalf dagen begon tegen de islamitische republiek, waarbij de VS drie Iraanse nucleaire sites bombardeerden. Deze confrontatie illustreert de complexe situatie in het Midden-Oosten en de verhoogde spanningen tussen de betrokken landen.

