Terwijl reddingsploegen dag en nacht werkten om de vijf mensen aan boord van de Titan te vinden, dook er online een opvallende animatie op die pijnlijk duidelijk maakte: deze duikboot is mogelijk dieper gezonken dan de meeste mensen zich kunnen voorstellen.
De video, nu trending op sociale media, is gemaakt door het Spaanse animatiebedrijf MetaBallStudios. In een virtuele duiktocht langs beroemde wereldmonumenten — van het Vrijheidsbeeld tot de Burj Khalifa — krijg je een bijna beklemmend perspectief op hoe ver de dieptes van de Atlantische Oceaan reiken.
De animatie zet alles in perspectief. het Vrijheidsbeeld (93 meter), de Eiffeltoren (300 meter), en zelfs de immense Burj Khalifa (828 meter) lijken haast speelgoed naast de diepte waarop wrakdelen van de Titanic liggen: maar liefst 3.800 meter onder zeeniveau.
Ook indrukwekkend: een Russische Typhoon-klasse duikboot haalt maximaal 400 meter. De bodem van de Zuidelijke Oceaan? Ongeveer 3.270 meter diep. De Titan — en haar opvarenden — zijn dus letterlijk verder verdwenen dan welke passagiersduikboot dan ook.
Uiteindelijk zoomt de animatie in op het wrak van de Titanic — 3.800 meter diep in de Atlantische Oceaan, waar men de Titan na de verdwijning op zondag vermoedde vast te zitten. Zo’n diepte is niet alleen technisch, maar vooral ook mentaal nauwelijks te bevatten.
Aan boord waren onder meer OceanGate Expeditions oprichter en CEO Stockton Rush, de Franse Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet, de Britse zakenman Hamish Harding, de Pakistaanse ondernemer Shahzada Dawood en zijn 19-jarige zoon Suleman Dawood.
Met minder dan 24 uur aan ademlucht werd gezocht onder enorme tijdsdruk — met de hoop dat een wonder zou gebeuren.
Toeristische onderzeeër naar Titanic-wrak vermist in Atlantische Oceaan
Dit weten we tot nu toe
De Titan, een onderzeeër ontwikkeld voor exclusieve Titanic-expedities, vertrok op zondag 22 juni vanuit St. John’s (Canada) — vijf mensen aan boord, en niet meer dan vier dagen zuurstof op voorraad. Volgens de Amerikaanse Coast Guard verloor het moederschip na ongeveer 1 uur en 45 minuten radiocontact met de Titan tijdens de afdaling.
Later bleek dat een team van de Amerikaanse marine op zondag al een anomalie had opgemerkt: een akoestisch signaal dat wees op een mogelijke implosie. Toch werd besloten de zoekactie niet te stoppen, omdat het bewijs niet sluitend was en elke kans op redding benut moest worden.
Wie zaten er aan boord?
De familie van ontdekkingsreiziger Hamish Harding bevestigde via Facebook dat hij tot de bemanningsleden behoorde. Harding, Brits zakenman en in 2024 nog deelnemer aan een Blue Origin-ruimtevlucht, deelde op zondag vlak voor vertrek nog een foto van zichzelf bij het OceanGate-bannier.
Behalve Harding gingen ook de Pakistaanse tech-investeerder Shahzada Dawood en zijn zoon Suleman mee, evenals de Franse duikpionier en Titanic-kenner Paul-Henri Nargeolet en OceanGate-oprichter Stockton Rush.
- Live updates over de vermiste Titanic-duikboot
- Puin aangetroffen bij Titanic-wrak na koortsachtige zoektocht naar OceanGate-team
- Dochter van vermiste Titanic-duiker houdt hoop: ‘We moeten het zoekteam vertrouwen’
- Familie Hamish Harding bekritiseert OceanGate om late melding vermissing
- Coast Guard wist van implosie Titan-sub, maar zocht toch door — dit is waarom
Wat nu?
“Alles wordt in het werk gesteld om de onderzeeër op te sporen en de opvarenden te redden,” zei Rear Admiral John Mauger tijdens een persconferentie. Volgens hem bood de onderzeeër 96 uur aan noodvoorzieningen, waarna de tijd letterlijk op was.
Redningsdiensten richtten zich in eerste instantie volledig op lokaliseren; pas daarna zouden ze eventueel geschikte vaartuigen inzetten die tot 3.800 meter diepte kunnen reiken. Dat zijn geen standaard reddingsschepen — zo diep gaan slechts een handvol gespecialiseerde robots wereldwijd.
Mauger, verantwoordelijk voor de zoek- en reddingsactie, benadrukte de samenwerking tussen de VS en Canada. Delen van de onderzeeër — waaronder een landingsgestel en een achterplaat — werden donderdag gevonden op de zeebodem door een team van de Amerikaanse kustwacht.
Nadat bleek dat daadwerkelijke redding onmogelijk was en meerdere wrakstukken werden geborgen, stelde men vast dat de Titan was geïmplodeerd. Dit kwam overeen met de geluidsanomalie die de Amerikaanse marine had geregistreerd.
De Coast Guard maakte later bekend dat alle vijf opvarenden zijn overleden — en de zoekactie werd beëindigd.
Op dinsdag voorzagen drie Amerikaanse Hercules-transportvliegtuigen een Canadees schip van cruciale apparatuur — letterlijk een ‘laatste kans’-missie, gezien de tijdsdruk en de immense diepte.
Was redding gelukt, dan zou het om de diepste onderwaterredding ooit gegaan zijn.