Thais restaurant veroorzaakt opschudding met 20% ‘slankekorting’

Thais restaurant veroorzaakt opschudding met 20% ‘slankekorting’

Een ontbijtplek in Chiang Mai, Thailand, heeft landelijk én op social media stof doen opwaaien met een korting die zowel ludiek als omstreden genoemd wordt. Wie slank genoeg is om zich door een nauwe opening naast de kassa te wurmen, krijgt tot 20% korting op zijn rekening. Klinkt als een stunt uit een Aziatische spelshow — toch is het in 2025 de realiteit in Chiang Mai Breakfast World.

Hoe werkt die beruchte ‘skinny discount’?

Het concept is opvallend simpel: bij de uitgang hangen vijf felgekleurde stangen, met daartussen openingen variërend van nauw tot best ruim. past u door het kleinste gat (dat amper breder is dan een rails van de NS), dan krijgt u het maximale voordeel: 20% korting. De marges lopen daarna terug: bij een iets bredere gleuf krijgt u 15%, bij nog een bredere 10% en wie alleen door de grootste opening past, betaalt gewoon de normale prijs.

Inmiddels doken er allerlei filmpjes op Instagram op, waarvan sommige miljoenen keren zijn bekeken. Een jonge man, behendig als een turner, wringt zich voor het oog van zijn vriendengroep in het 15%-gat, terwijl de rest juichend én lachend toekijkt. Later lukt het hem net aan ook nog 5% korting te ‘winnen’, zoals hij lacherig toegeeft: “Iets is beter dan niks, toch?”

Humor of fatshaming?

Niet iedereen kan de actie waarderen. Onder de duizenden comments vinden sommigen de kortingsactie discriminerend en kwetsend voor mensen met een maatje meer. “Hier zou ik nooit gaan eten,” schrijft iemand — “dit is ronduit denigrerend.” Anderen wijzen erop dat dit soort spelletjes bodyshaming en eetstoornissen kan verergeren.

Aan de andere kant zijn er ook enthousiaste reacties — “Hadden we dit in Amsterdam maar!”, zegt een fan. Of, met een knipoog: “In Amerika was het restaurant vast meteen aangeklaagd.” Een enkeling vindt zelfs dat luchtvaartmaatschappijen zoiets ook zouden moeten invoeren, als ludieke bespiegeling op de eeuwige discussie over zitplekken in het vliegtuig.

Wat zegt de Nederlandse horeca?

In Nederland zou zo’n actie ondenkbaar zijn. Consumentenorganisaties en horeca-experts wijzen terecht op wetgeving rond discriminatie. “Dit zou in Amsterdam binnen één dag van Google verdwijnen en klachten regenen binnen bij het College voor de Rechten van de Mens,” zegt horeca-adviseur Martijn de Vries uit Utrecht.

Waarom dan toch zo populair?

Ik begrijp ergens de nieuwsgierigheid: ludieke acties, Instagramwaardige momentjes en persoonlijke uitdagingen zijn nu eenmaal hot. Maar — het kan behoorlijk gevoelig liggen. In Rotterdam zette een eetcafé ooit een ‘Broodje XL’ op de kaart dat publiekelijk gewogen werd. Na ophef was dat broodje binnen een week weer verdwenen.

Voor u als bezoeker geldt sowieso: voel u vooral vrij om uzelf te zijn, ongeacht uw maat. Goed ontbijt is meer waard dan een eenmalige korting, vinden wij in elk geval. Maar ik moest even grinniken, eerlijk — wie weet zien we over twintig jaar een Hollandse variant waar u korting krijgt als u zonder blikken of blozen door een opblaasbare koe kruipt op het terras bij Loetje.

Samenvatting & advies

  • Sommige Aziatische restaurants zoeken de grens op met ludieke kortingsacties.
  • Let altijd op: acties mogen nooit aanzetten tot discriminatie of bodyshaming.
  • Instagramwaardige uitspattingen zijn leuk, maar denk na over het effect.
  • Gezonder? Kies voor een restaurant waar iedereen welkom is — ongeacht maat of vorm.

Bewaar dit artikel als je je ooit in een Amsterdamse brunchzaak door een nauwe doorgang moet wurmen voor een croissantje.

Verspreid de liefde