De eigenaar van de taqueria-keten Taqueria Garibaldi in Californië moet werknemers in totaal €70.000 aan schadevergoeding uitkeren, omdat zij bij een zogenaamde ‘pastoor’ hun werkgerelateerde zonden moesten opbiechten. Even slikken — zo’n toneelstuk zie je niet elke dag, zelfs niet in de horeca.
35 medewerkers uit de vestigingen in Sacramento en Roseville ontvingen het bedrag na een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Arbeid. Dit alles kwam aan het licht toen er klachten waren over niet-betaalde overuren — de ‘biechtsessie’ was het bizarre topje van de ijsberg.
Hoe ging dit in z’n werk?
Een werknemer vertelde de rechter dat deze ‘pastoor’ nadrukkelijk aandrong om eerlijk alles op te biechten. Vragen als: “Heb je ooit iets gestolen van je baas?”, “Ben je weleens te laat verschenen?” of “Heb je slechte bedoelingen gehad richting je werkgever?” – het leek meer op een verhoor dan een veilig biechtgesprek.
Het ministerie noemde de actie “een van de schaamtelooste intimidatiepogingen van de afgelopen jaren” — en dat zegt wat.
Wie was deze ‘pastoor’?
Tot op heden is de identiteit van deze persoon niet bekendgemaakt. Voor de gedupeerde medewerkers maakten vooral de, laten we zeggen, merkwaardige vragen indruk.
- Maria Parra, één van de slachtoffers, verklaarde onder ede: “Het voelde vanaf het begin vreemd, het had niets weg van een normale biecht zoals ik ken uit de kerk.”
- De focus lag alleen op misstappen tijdens het werk — geen persoonlijke zaken, geen vergeving, enkel details over gedrag op de vloer.
Meer dan alleen de biecht
De spirituele stunt kwam pas aan het licht toen het ministerie onderzoek deed naar achterstallig loon. Daarbij bleek dat werknemers structureel geen overwerk uitbetaald kregen — een flinke schending van de Amerikaanse arbeidswetgeving.
Daar bleef het niet bij. Naast de €70.000 schadevergoeding moet Taqueria Garibaldi nog eens €70.000 aan achterstallige lonen terugbetalen. On top of that: de eigenaar mag €5.000 aftikken aan civiele boetes, vanwege de opzettelijke aard van de overtredingen.
Bedreigingen en intimidatie als ‘managementstijl’
Volgens het ministerie waren dit niet de enige foute praktijken. Werknemers werden bedreigd met ontslag en negatieve gevolgen voor hun immigratiestatus als ze zouden meewerken aan het loononderzoek — een werknemer werd zelfs ontslagen omdat men dacht dat die geklaagd had.
Het NOS Journaal kon geen reactie krijgen van de eigenaar zelf. Maar wel duidelijk is dat deze zaak flinke reuring heeft veroorzaakt in de regionale horeca — in Rotterdam zou zoiets niet snel geaccepteerd worden, zeggen insiders.
Wat kunnen werkgevers (en werknemers) hieruit leren?
- Biechten moet je overlaten aan de kerk, niet aan personeelsmanagement
- Nooit akkoord gaan met dit soort ‘grillige’ verzoeken — ook niet als het je baan kost
- Ken je rechten: overtredingen rond loon, intimidatie en privacy komen snel aan het licht
- Documenteer alles — van gekke payroll-dingen tot dubieuze gesprekken, WhatsApps of ‘biechten’
Tot slot: bizarre dingen gebeuren echt, óók in 2025. En soms is het gewoon goed om af en toe je contract nog eens na te lezen — of desnoods even met je vakbond te bellen als het ergens naar zweetkaas begint te ruiken. Werkgevers mogen streng zijn, maar geen macht over je geweten eisen.