Robots nemen receptie over: Tourist raakt in paniek bij check-in in Henna Hotel Tokio

Robots nemen receptie over: Tourist raakt in paniek bij check-in in Henna Hotel Tokio

Wie had ooit gedacht dat je bij het inchecken in een hotel begroet zou worden door een robot in plaats van een vriendelijke baliemedewerker? Wat klinkt als een scène uit een sciencefictionfilm, is anno 2025 realiteit in steeds meer Japanse hotels. Recent ging een video viraal waarin een Argentijnse toerist volledig van haar stuk raakt door kletsgrage robots bij de receptie van het Henna Hotel in Tokyo. De video is al meer dan 845.000 keer bekeken op TikTok, en dat snap ik maar al te goed.

Check-in met een vleugje sciencefiction

We kennen allemaal die lichte spanning bij het inchecken—paspoort opzoeken, reservering erbij halen, misschien een glimlach forceren na een lange vlucht. Maar @manuenalemania kreeg iets heel anders: twee robotreceptionisten strak in hun witte uniformen en met een kapsel dat rechtstreeks uit “Blade Runner” lijkt te komen.

“De receptionisten zijn echt robots,” mompelde ze, duidelijk onder de indruk. Terwijl één van de cybermedewerkers haar vriendelijk begroet, hoor je haar zachtjes fluisteren: “Kijk me niet aan, kijk me niet aan, kijk me niet aan…”

Het Henna Hotel: futuristisch én een tikkeltje vreemd

Voor wie het niet weet: het Henna Hotel—‘henna’ betekent letterlijk ‘vreemd’ in het Japans—staat bekend om zijn experimentele aanpak en robo-personeel. De eerste vestiging opende in Nagasaki, met als doel om het inchecken sneller en efficiënter te maken, en inmiddels zijn er meer dan twintig locaties verspreid door heel Japan. Van menselijke androïden tot heuse dinorobots (ja, echt waar), je vindt er van alles in de lobby.

En die technologische snufjes houden niet op bij de ontvangstbalie: hologrammen, de mobiele assistent RoBoHoN en zelfs interactieve AI-kiosken maken het plaatje compleet. Japanners zouden Japanners niet zijn als ze niet altijd een stapje verder gingen.

Een ongemakkelijke ontmoeting

Hoewel het idee is om het verblijf aangenamer te maken, had Manu er zichtbaar moeite mee. “Jullie maken me echt bang,” zegt ze terwijl ze haar paspoort inscant bij de zelfservicezuil. Een druk op de knop, de data invullen, en — floep — daar rolt je keycard uit de machine.

Net als ze denkt dat het gek genoeg is, zegt de robot met monotone stem: “Uw check-in is afgerond. We wensen u een prettig verblijf.” Vervolgens buigt hij zich zelfs — en Manu roept in lichte paniek: “Ay noooooooo!”

Hoe reageerde de rest van het internet?

In de reacties speelde herkenning: “Moet je daarvoor vier jaar Hotelschool hebben gedaan?” grapte iemand. Anderen maakten de vergelijking met “Black Mirror” — niet geheel onterecht, als je het mij vraagt.

De robots lijken vooral voor de show — want écht persoonlijk voelt het allemaal niet. Toch stelde iemand gerust: “In elk geval werden ze niet onbeleefd”, en daar zit ook wat in. Robots hebben geen slechte dagen, geen jetlag, en zeker geen ochtendhumeur.

Grenzen aan robotgastvrijheid

Toch kleven er duidelijke nadelen aan het robothotel. Volgens berichten van The Travel moest Henna Hotel zelfs meer dan de helft van hun 240 machines ‘op non-actief’ zetten vanwege storingen en teleurgestelde gasten. Ironisch genoeg zorgt dat er weer voor dat er meer menselijk personeel nodig is om alles draaiende te houden.

Gasten klaagden dat de robots soms commando’s niet begrepen of moesten afhaken bij ingewikkelde verzoeken. Dus zo’n hypermoderne check-in heeft z’n charme, maar vooral op tv. In de praktijk moeten de oude vertrouwde mensen toch vaak bijspringen.

Praktische tips voor je eigen robotavontuur in Japan

  • Controleer vooraf of het hotel robots inzet — niet iedereen zit daarop te wachten, zeker niet na een lange reis.
  • Neem altijd een oplaadbare batterij mee, veel processen gaan digitaal.
  • Verwacht geen persoonlijke adviezen of lokale tips van de robotreceptie — zoek die vooraf online, bijvoorbeeld op NL-platforms als Booking.com of Tripadvisor.
  • Verlies je gevoel voor humor niet — het is tenslotte een uniek verhaal voor thuis!

Zelf ben ik benieuwd hoe snel we iets soortgelijks bij Van der Valk of NH Hotels gaan zien — maar eerlijk? Een ouderwets ‘welkom, hoe was uw reis?’ blijft toch het fijnst.

Verspreid de liefde