Stel u voor: het einde der tijden breekt aan en u staat er plotseling alleen voor. Gaat het u lukken, of sluit u zich liever aan bij een sterk team? Een frisse peiling uit 2025 laat zien dat maar liefst een derde van de Nederlanders gelooft in zijn eigen overlevingskunst. Best optimistisch, toch?
Sterk staaltje overlevingsdrang — maar waarop baseren we dat?
Volgens respondenten draait het vooral om twee dingen: survival skills (56%) en de flexibiliteit om je razendsnel aan te passen aan nieuwe situaties (54%). En eerlijk — wie nu nog zonder powerbank in het bos kampeert, verdient sowieso respect.
Toch noemt 32% zichzelf liever de ‘underdog’ tijdens het einde der tijden, terwijl 34% zich de ‘top dog’ vindt — geen enkele twijfel over hun overlevingsvermogen.
Het ultieme apocalyps-team volgens Nederlanders
Mocht u niet alles alleen willen doen, dan zijn dit de sterren die op het Nederlandse ‘survivor dreamteam’ niet mogen ontbreken:
- 1. Dwayne “The Rock” Johnson — 41%
- 2. Chuck Norris — 35%
- 3. Superman — 30%
- 4. John Cena — 27%
- 5. MacGyver — 24%
- 6. “Bear” Grylls — 21%
- 7. Samuel L. Jackson — 19%
- 8. Jackie Chan — 17%
- 9. Elon Musk — 16%
- 10. Indiana Jones — 14%
Grappig genoeg zeggen veel mensen dat ze zelfs liever Douwe Bob of Daphne Bunskoek meenemen — typisch Nederlands!
Wat eet u als er niks meer in de Albert Heijn ligt?
De peiling onthult de favoriete ‘apocalyps snacks’: ingeblikt vlees of vis (29%), pindakaas (25%) en stevige broodjes (14%).
Sommige landgenoten kiezen liever voor zoute snacks zoals tuinbonen uit blik (20%) of een handje walnoten (22%). En ja — aan de andere kant worden kaasbroodjes érg gemist, samen met pizza, vers fruit en tosti’s.
Onverwachte smaakcombinaties: van boerenkool met stroopwafel tot pindakaas-haring
Als honger de beste kok maakt worden, Nederlanders behoorlijk creatief. Meer dan helft eet gewoon wat er is, zelfs als dat rare combinaties zijn. 57% noemt zichzelf uitvinder van een ‘unieke’ smaakexplosie. Denk: pasta met sladressing, augurk in het omelet of zelfs zuurkool op pizza.
Sweet & salty is ook hier populair: gefrituurde banaan met gecondenseerde melk, tosti met maple syrup of hüttenkäse met appelstroop. Geloof het of niet — 36% denkt oprecht dat hun vondst viral zou gaan op TikTok. Is het gek? Misschien. Is het lekker? Probeer het vooral een keer!
Durf je eigen smaak te volgen (en neem het leven niet te serieus)
Vroeger hield bijna een kwart hun favoriete bizarre combi geheim uit angst voor rare blikken (24%). Dat is inmiddels wel passé. In 2025 zegt twee derde vol overtuiging: ik eet gewoon waar ik zin in heb, oordeel van anderen or niet.
Afgelopen zomer doken steeds meer mensen in de ‘rat girl summer’ trend: het leven nemen zoals het komt, snacken zonder schuldgevoel en vooral niet te veel nadenken. Ruim een kwart deed er actief aan mee en is ook dit jaar van plan zo door te gaan. winter of zomer — het maakt niet uit.
Smaakinnovatie is tegenwoordig bijna een nationaal sport geworden. Sandwiches lenen zich perfect voor experimenten, of u nu een fan bent van de klassiekers of juist durft te mixen — Kimchi-tosti, iemand? Gelukkig zijn er, zelfs na een denkbeeldige apocalyps, altijd nog goede broodjes in Nederland. Alleen dat al is een reden om positief de toekomst in te kijken.