Stel je eens voor: u woont rustig in uw gezellige woning en opeens merkt u dat onbekenden uw oprit letterlijk gebruiken als fotospot. Precies dat gebeurt er elk jaar vaker bij het huis van Mike Cutbill in Engeland. Zijn opvallende huis trekt niet alleen nieuwsgierige wandelaars, maar hele horden selfie-jagers – sommigen beweren zelfs online dat deze mensen proberen te doen alsof het hún huis is.
De beelden van brutale “bezoekers” – inclusief een pizza-bezorger van Domino’s – gaan inmiddels viraal op social media.
Waarom is dit huis zo populair?
“Ons huis lijkt wel een bezienswaardigheid in de straat, zoveel mensen stoppen hier,” vertelt Mike (42) uit Hampshire. Hij is geboren in Londen, maar woont inmiddels jaren in deze Zuid-Engelse provincie. De aandacht begon nadat hij zijn oprit grondig had opgeknapt.
Het resultaat? Een perfect onderhouden rijtjeswoning met een opvallend gele bestrating voor de deur – het doet bijna denken aan de gele loper op de Dam tijdens Koningsdag.
- Buren en wandelaars blijven stilstaan voor een praatje
- Zelfs als Mike buiten is, stoppen mensen om vragen te stellen over de renovatie
- Met feestverlichting lijkt het huis ‘s avonds helemaal te stralen
Een drive-in fotolocatie (soms letterlijk)
Het hoogtepunt? Een bezorger die doodleuk in Mikes oprit parkeerde om foto’s te maken van zijn auto – met het huis als decor. Mike kreeg een melding via zijn beveiligingscamera’s. Eerst dacht hij dat de man een pizza afleverde bij de buren, maar al snel zag hij dat de auto alleen voor de perfecte instagramfoto was neergezet.
Zijn partner Nicky Watkins kwam de bezorger later zelfs tegen op zijn werkplek. “Hij gaf toe: het huis was gewoon té mooi om niet te gebruiken als achtergrond,” zegt Mike zelf.
Niet iedereen is er blij mee (al valt er ook wat te lachen)
Soms gaan mensen erg ver. Zo verschenen er vorig jaar twee vrouwen op de beveiligingsbeelden, leunend tegen het hek – volgens Mike veroorzaakten ze zelfs een luid gekraak. Voor hem, altijd gewend aan rustige wijken, blijft het schakelen. “Het is hier veel drukker op straat dan ik gewend was – soms denk ik: mijn hemel…”
Desondanks probeert het stel er de humor van in te zien. Mike: “Sommigen zouden furieus zijn, maar wij laten het meestal gewoon gebeuren. Het hoort een beetje bij deze plek.”
Nicky vindt het zelfs fascinerend. Die checkt regelmatig de camera’s en gluurt zodra er buiten iets gebeurt. “Ze is echt een mensen-kijker geworden hierdoor,” grapt Mike.
Maar: de oprit is géén parkeerterrein
Nicky trekt echter wel een duidelijke grens. “De oprit is privé en je mag hier niet zomaar parkeren – er zijn gewoon regels.” Mike beaamt dat: “Het lijkt een open uitnodiging, maar mensen vergeten dat je niet zo maar iedere oprit in kunt rijden.”
Hoe reageren anderen?
Op sociale media reageren mensen vooral geamuseerd. Iemand grapte: “Wat een compliment! Zet een bordje neer: Selfie? €5 in de brievenbus graag.”
Een ander schrijft: “Het is brutaal, maar bewijst wel dat je de decoratie top geregeld hebt.”
En er zijn zelfs complimenten voor de relaxte houding van het stel.
Kanttekeningen bij de populariteit
Natuurlijk zijn er ook sceptici. Sommige volgers denken dat bezoekers proberen te doen alsof het hún huis is. “Hij doet net alsof hij in deze wijk woont wanneer hij de foto’s naar familie stuurt,” aldus één van de reacties.
Mike kijkt er met nuchtere blik naar: “Blijkbaar is ons huis een kleine attractie geworden. Zolang men geen overlast bezorgt, zie ik het eigenlijk als een compliment.”
Praktische tips: wat doet u als uw huis populair wordt?
- Duidelijke borden plaatsen helpt – Nederlanders snappen indirecte hints echt wel
- Check af en toe camera’s, maar probeer ook te lachen om de bizarre situaties
- Overleg met buren als u samen last of juist plezier beleeft aan de aandacht
- Handhaving inschakelen? Alleen als het écht uit de hand loopt
Wist u dit?
In Rotterdam schilderden buurtbewoners in 2024 bijvoorbeeld bewust felle patronen op huizen, juist om street art-fotografen te trekken en aandacht voor hun wijk te krijgen. Soms werkt die nieuwsgierigheid dus ook juist in uw voordeel.
Dus – woont u in een huis met bijzondere looks? Misschien staat uw voordeur binnenkort op TikTok of in een Insta-story. En als dat gebeurt: even glimlachen, wie weet komt er iets moois uit onverwachte aandacht.