Het klinkt haast als een broodje aap uit de Nieuwezijds Voorburgwal, maar het gebeurde echt: een man postte op Reddit hoe een kapsalon hem dwong om bizarre hoge fooien te overwegen bij het afrekenen van zijn walk-in knipbeurt. De internetgemeenschap reageerde furieus — want sinds wanneer is 90% fooi normaal in Nederland?
Knippen voor weinig, maar de fooi loopt op
De gefrustreerde klant deelde een screenshot van het betaaltablet in de zaak. Voor zijn eenvoudige coupe van €15 kreeg hij direct drie suggesties: 50% (€7,50), 70% (€10,50) en — eerlijk waar — 90% (€13,50) fooi. U leest het goed: bijna evenveel fooi als de knipprijs zelf. Het voelde voor velen alsof niet alleen zijn haar, maar ook zijn portemonnee werd gekortwiekt.
Gelukkig bood het scherm ook de opties ‘eigen fooi invoeren’ of zelfs ‘geen fooi’, waarop de meeste Nederlanders direct zouden klikken. Toch liet de klant in het midden welke optie hij koos.
Reddit draait door: ‘Dit slaat echt nergens op’
Op Reddit regende het reacties. Mensen spraken van ‘schandalig’ en ‘absurd’. “Dit is het raarste dat ik ooit heb gezien. Ik zou expres geen fooi geven en nooit meer gaan,” aldus één van de meest gelikte reacties. Een ander voegde toe: “Als je alleen maar 50, 70 of 90 procent kan kiezen, dan is geen fooi geven de enige optie.”
“Het feit dat zulke extreme bedragen voorgeladen staan, moet al een waarschuwing zijn. Amsterdamse bluf ten top — ga hier vooral niet terug,” stelde een derde.
Het enige voordeel volgens sommigen: het knippen was wel goedkoop. In een Amsterdams hipsterzaakje ben je zó €30 kwijt.
‘Fooi-schuld’ nu ook in Nederland?
Dit incident staat niet op zichzelf. Ook in Nederland praten we steeds vaker over zogenaamde ‘guilt tipping’, waarbij je je bijna verplicht voelt een hoge fooi te geven — of het nu bij de Albert Heijn-To-Go, in een koffietent aan de gracht of het frietkot op de hoek is.
“Laatst betaalde ik €23 voor koffie en gebak, en dan wilde het systeem nog €8 extra als fooi. Even serieus, ik geef hooguit een euro als ik vind dat het verdiend is. Het moet wel leuk blijven,” vertelde Jasper uit Utrecht me onlangs. “Zelfs bij een broodje snelle hap krijg je opties van 25, 35 en soms 40% fooi. Wie verzint dit?”
Tijd voor een realitycheck
Volgens een recente peiling van ING irriteert 31% van de Nederlanders zich aan digitale fooischermen, en vindt bijna een kwart dat het geven van fooi ‘uit de hand’ loopt. Waar trekken we de grens, zeker nu alles met één druk op de knop geregeld is?
Zelf denk ik: wees vooral eerlijk. U bepaalt zelf wat goede service is — en wat een passende fooi is. Blijf nuchter, en laat u niet opjagen door voorgestelde bedragen. Uiteindelijk draait het bij knippen gewoon om een goed kapsel, niet om een verhitte rekening.