Succes en financiële resultaten van “Zootopia 2”
Volgens gegevens van de Chinese box office tracker Maoyan bracht de debuutweek van Disney’s “Zootopia 2” in China in slechts zes dagen al 1,95 miljard yuan op, wat neerkomt op ongeveer 275,6 miljoen dollar. Deze cijfers maken het tot de meest winstgevende buitenlandse animatiefilm ooit in China, ondanks de over het algemeen gereserveerde belangstelling voor buitenlandse films in het land.
Waarom “Zootopia 2” zo goed presteert
Ashley Dudarenok, oprichter van de Chinese digitale consultancy Chozan, benadrukte dat deze film dit jaar ongetwijfeld Disney’s belangrijkste film in China is. De thema’s van persoonlijke veerkracht en maatschappelijke harmonie spreken volgens haar de lokale doelgroepen sterk aan. Tijdens het openingsweekend vertegenwoordigde “Zootopia 2” circa 95% van alle bioscoopkaartverkoop, hetgeen de grote populariteit onderstreept.
Veranderingen in de Chinese filmmarkt
Het succes is opmerkelijk vanwege de gewijzigde omgeving voor buitenlandse films in China sinds de releasedatum van de eerste “Zootopia” in 2016, toen dezelfde film de populairste buitenlandse animatiefilm in het land werd. Tot voor kort waren Amerikaanse films prioriteit voor Hollywood, dat altijd op China rekende vanwege de tweede grootste filmmarkt ter wereld. Echter, de prestaties van binnenlandse producties nemen sinds enige tijd in rap tempo toe, waardoor buitenlandse films minder dominate worden.
Zo werd “Ne Zha 2”, een Chinese animatiefilm, dit jaar de bestverdienende animatiefilm wereldwijd, na bijna 2 miljard dollar op te halen in de Chinese bioscopen, en overtrof daarmee Pixar’s “Inside Out 2”.
Disney’s strategie en betrokkenheid in China
Ondanks de verschuivingen gaf Disney aan vertrouwen te hebben in de markt in China. CEO Bob Iger reisde twee weken geleden naar Shanghai voor de lokale première van “Zootopia 2”, en het bedrijf werkt samen met China Eastern Airlines aan een “Zootopia 2”-themed vliegtuig. Daarnaast beschikt Shanghai Disneyland sinds 2023 over het enige in de wereld met een “Zootopia”-thema ingerichte gebied, dat erop gericht is de lokale interesse voor de originele film te benutten.
Economische en geopolitieke overwegingen
Volgens analist Paolo Pescatore van PP Foresight blijft China een enorme en groeiende markt voor film, themaparken en merchandise, ondanks geopolitieke spanningen en de onzekere macro-economische omstandigheden. Het belang van grote blockbuster-producties is cruciaal voor Disney, die deze films benutten voor intellectuele eigendommen en inkomsten uit merchandise en ervaringen.
Chris Fenton, auteur van “Feeding the Dragon”, waarschuwt dat het succes van “Zootopia 2” de illusie kan creëren dat Hollywood hoopvol is over de Chinese markt. Hij stelt dat Beijing geenHollywood beschouwt als een oplossing voor de afname van de binnenlandse consumptie. Volgens hem zal Beijing blijven eisen dat filmmakers voldoen aan storytelling-vereisten, vooral als ze verdere marktbelangen willen behouden.

