Het is in 2025 nog altijd opvallend: over poepen op kantoor praten is voor veel mensen in Nederland een taboe. Maar Queensland Health pakte het eigenwijs aan en kreeg er flink wat lof voor. Hun boodschap is kraakhelder — en vooral ongewoon grappig gebracht via sociale media.
Taboes doorbreken met regenbogen en een beetje lef
Deze maand ging hun Instagram-video viraal. Midden tussen knalroze dolfijnen, eenhoorns en regenbogen verscheen daar het statement: ‘Het is oké om op je werk naar het toilet te gaan’. De beelden waren gezet op Symphony van Neick Sanders. Het resultaat? Ruim 22.000 likes en duizenden reacties. Geen dagelijkse kost op de tijdlijn van een gezondheidsdienst.
Ook op Facebook sloeg het aan. Een simpele post: “Poepen op het werk. Bespreek.” leverde meer dan 3.000 reacties en 5.000 likes op. Mensen deelden hun ervaringen en stiekeme gêne, maar vooral ook veel humor.
Praktische tips voor een stressloze wc-sessie
Onder de posts stonden enkele verrassend praktische adviezen voor wie moeite heeft met poepen in een openbare wc (zoals op de Zuidas of in het gemeentehuis van Nijmegen — niemand is immuun).
- Het is écht oké om op je werk te poepen — het alternatief is op termijn minder fijn voor je lijf.
- Steeds opnieuw je behoefte uitstellen? Kans op verstopping, aambeien of andere serieuze klachten groeit dan fors.
- Krijg je het spaans benauwd bij het idee niet alleen op het toilet te zijn? Je bent zeker niet de enige. Misschien heb je last van parcopresis oftewel ‘poepangst’.
- Dit kan zich uiten in hartkloppingen, zweten of zelfs misselijkheid—niets geks, maar soms best lastig.
Zo maak je het jezelf makkelijker
- Bedenk dat ieder mens moet poepen—van André Hazes tot je teamleider.
- Stel je voor dat een BN’er óók gewoon op het toilet zit (even een mentale knipoog naar iemand als Famke Louise of Martien Meiland).
- Vermijd vooraf eten en drinken die je darmen activeren als je dat spannend vindt.
- Neem een kleine geurspray mee voor in de wc. In veel Albert Heijn-filialen zit die trouwens al standaard op het toilet.
- Probeer een korte ademhalingsoefening of meditatie voor je de deur uitloopt.
Tijd voor meer openheid (en een beetje zelfspot)
De campagne van Queensland Health kreeg veel lof van gebruikers, marketingexperts én zorgverleners. Iedereen was het eens: dit is ‘wereldtop’. Af en toe vergat iemand een punt of schreef per ongeluk ‘poepen’ als ‘popoen’ — herkenbaar.
‘Heel goed team, elke keer denk ik dat het niet leuker kan,’ typte een Facebook-gebruiker. Een andere: ‘QLD geeft altijd geweldige gezondheidsupdates!’
Humor en gezondheid gaan samen
Dee Madigan, creatief directeur van het Australische Campaign Edge, noemt de sociale media van Queensland Health ‘wereldwijd toonaangevend’. Ze merkte op hoe weinig overheidsdiensten hun medewerkers zó open en gedurfd laten communiceren. In Nederland kunnen veel GGD’s daar wat van leren — wie volgt?
Madigan zei tegen The Guardian dat het onderliggende thema wel degelijk serieus is: ‘Ze gebruiken social media op de juiste manier om een belangrijk gezondheidsprobleem bespreekbaar te maken. Humor sluit daar niet bij uit, het maakt het juist toegankelijker.’
Waarom deze campagne werkt
Volgens Queensland Health zelf helpt het openbreken van taboes de schaamte en angst te verminderen. Tegelijk leer je lachten over iets dat iedereen aangaat — letterlijk. Wie weet zien we dit jaar nog zo’n campagne van het RIVM of zelfs Amsterdam UMC. We zijn er in elk geval klaar voor.