Eigenaren van Harry Potter-Airbnb in shock na schade van ruim 6000 euro

Eigenaren van Harry Potter-Airbnb in shock na schade van ruim 6000 euro

Het leek alsof de Whomping Willow zelf hier huis had gehouden.

De trotse uitbaters van een Harry Potter-thema-Airbnb in het Verenigd Koninkrijk kregen onlangs de schrik van hun leven: gasten vernielden de woning en lieten voor meer dan 6000 euro aan schade achter — van compleet vernielde meubels tot mysterieuze vlekken op het matras. En dat allemaal in het doorgaans zo rustige Watford.

“Het was enorm zwaar voor ons om hiermee om te gaan,” vertelt Sadie uit Watford aan South West News Service. “We hadden nooit gedacht dat zoiets kon gebeuren.”

Sadie (30) is geen beginneling — ze verhuurt meerdere woningen via Airbnb en Booking.com. Vooral haar drie Harry Potter-appartementen zijn razend populair. Veel gezinnen boeken een overnachting omdat ze naar de Warner Bros. Studio Tour in Londen gaan — je stapt binnen en waant je echt even in Zweinstein.

Al bijna een jaar loopt alles op rolletjes — tot twee volwassenen op 15 februari via Booking.com een van de magische flats huurden. “We hebben eigenlijk alleen maar hele aardige gasten gehad. Dit overkomt je echt uit het niets”, zegt Sadie.

Toen Sadie’s broer – die helpt bij het beheer – na hun vertrek polshoogte nam, kon hij zijn ogen niet geloven. Alsof de chaos uit een slechte film kwam: overal glasscherven, een kapotte slaapbank, een TV die compleet aan diggelen lag. En de matrassen zaten vol met vlekken van warme chocolademelk en koffie — combineer dat maar eens met je favoriete spreuken.

Maar dat was nog niet alles: dekbedden en lakens waren doordrenkt met water, de muren en gordijnen druipten van de Fanta, de vloerbedekking was geruïneerd, zelfs de wifi-router had het begeven. Volgens het politierapport ‘criminele schade’ was het plaatje ronduit triest.

“Het is pijnlijk om te zien hoe iemand zo weinig respect voor je plek heeft,” zucht Sadie. De totale schade? Meer dan 6300 euro — schoonmaakkosten, een nieuw matras, gordijnen, tv, slaapbank en de router inbegrepen.

  • Spoedreiniging na de chaos
  • Grootschalige vervanging of herstel van meubels
  • Boekingen van andere gasten moesten last-minute geannuleerd worden

“We steken zoveel tijd in deze appartementen, juist omdat we kinderen een magische ervaring willen bieden. Dan is het extra zuur als alles in één avond kapot gemaakt wordt.” In het gastenboek staan nog altijd lieve berichtjes van gezinnen die wel een fijne tijd hebben gehad, vertelt Sadie — dat geeft nog enige troost.

Boekingsplatform laat het afweten

Contact met Booking.com leverde weinig op. “Ze vertelden dat schade door gasten onze verantwoordelijkheid is, maar vroegen wel om foto’s en filmpjes. Daarna bleef het stil.” Jammer, want zo’n platform heeft doorgaans meer middelen om huurders op te sporen.

Hoe voorkom je zelf ellende als verhuurder?

Als je overweegt zelf je huis tijdelijk te verhuren bij een platform: check deze punten voordat je de sleutels overhandigt (tip uit de praktijk):

  • Vraag altijd om identiteitscontrole, liefst meer dan alleen een profiel op Airbnb
  • Informeer naar eerdere beoordelingen van gasten
  • Laat een borg instellen via het platform — dat motiveert netjes gedrag
  • Overweeg een verzekering speciaal voor schade door verhuur
  • En maak voor én na foto’s — bewijs is cruciaal bij conflict

Politieonderzoek loopt

De politie van Hertfordshire onderzoekt de vernielingen, maar voorlopig draait Sadie op voor de kosten. Toch blijft ze doorgaan: “Het liefst zou ik gewoon weer vrolijke gezinnen ontvangen. Want ja, echte magie vind je uiteindelijk in kleine dingen.”

Verspreid de liefde