Wie de afgelopen vrijdagavond met de trein richting het centrum van Melbourne reisde, heeft het vast gemerkt – het was complete chaos. Op social media doken er opvallende beelden op van tientallen voetbalfans die noodgedwongen uit een stilstaande trein sprongen en een steile grashelling afschoven, allemaal na wéér een incident met een indringer op het spoor.
Forenzen stranden door indringer: City Loop een uur dicht
Rond 17.30 uur kwam het netwerk tot stilstand omdat iemand besloot doodleuk het spoor op te lopen. Gevolg: de belangrijke City Loop (met onder andere Flagstaff, Melbourne Central en Parliament stations) werd bijna een uur lang volledig afgesloten. Klinkt onschuldig? Vertel het de honderden reizigers die op zoek moesten naar alternatieve routes midden in de spits.
Nasleep: lange wachttijden en geïmproviseerd avontuur
Eenmaal weer in beweging – vlak voor 19.00 uur – meldde het Department of Transport and Planning nuchter dat er op veel trajecten nog steeds vertragingen tot een uur waren. Maar de pech was nog niet voorbij: tussen Victoria Park en Clifton Hill kwam een trein volledig vast te staan nadat er nóg iemand het spoor opging. De meeste inzittenden? AFL-supporters op weg naar de MCG voor de wedstrijd Collingwood–Carlton.
Improvisatie in het veld: voetbalfans springen uit de trein
Het geduld raakte op. Reizigers besloten na meer dan een uur wachten zélf actie te ondernemen: deuren open, eruit en de helling af! Zo’n driekwart meter naar beneden springen (ja, het was best een sprong) en dan glijdend langs de zijkant van de trein richting de doorgaande weg – het is niet bepaald dagelijkse kost in Melbourne.
De beelden spreken boekdelen: sommige passagiers hielpen anderen naar beneden, terwijl op de achtergrond ‘Collingwood!’ werd geroepen en een enkele supporter hard ‘Dit is gewoon een glijbaan’ lachte. Overigens – dat was wél zo: vooral gezinnen gleden en schuifelden naar beneden, op weg naar plan B.
Van treinavontuur naar dure Uber
Toezichthouders benadrukken nog maar eens: deuren open forceren is levensgevaarlijk. Maar de situatie op bijvoorbeeld Southern Cross station was niet veel rooskleuriger – perrons en trappen puilden uit van de wachtende mensen. Sommigen lieten zich niet uit het veld slaan, maar pakten een Uber naar het stadion. Voor de wedstrijd toch: $90 kwijt voor een rit van 25 minuten, en je moest maar hopen dat je op tijd was.
Een supporter uit Melbourne West, laten we hem Jayden noemen, strandde met zijn zus op Footscray. ‘We vertrokken om half zes, wilden nog snel wat eten, maar een ritje dat normaal 40 minuten duurt kostte ons nu bijna twee uur.’, zegt hij. ‘Er was amper informatie, iedereen stond er een beetje verloren bij. Ik snap dat onverwachte dingen kunnen gebeuren, maar het lijkt me logisch dat juist tijdens drukte een noodplan in werking kan treden.’
Informatie? Wat voor informatie?
Een andere pendelaar, onderweg van Blackburn naar Flinders Street, uit hetzelfde gevoel: ‘Natuurlijk kan er wat misgaan, maar die omroepberichten waren bijna onverstaanbaar. Niemand wist of we een minuut of een uur moesten wachten.’
Het Department of Transport and Planning bedankte uiteindelijk alle passagiers voor hun geduld “terwijl de hulpdiensten onderzoek deden en het netwerk zo snel mogelijk probeerden te herstellen”.
Intussen rijden de meeste lijnen weer als normaal, behalve waar gepland onderhoud plaatsvindt (denk: Frankston, Hurstbridge, Mernda, Stony Point, Werribee en Williamstown). Maar wie dagelijks met de trein reist – je zult het herkennen: soms sta je ineens midden in een avontuur waarvoor geen handleiding bestaat.
Kortom
- Onverwachte indringers leggen in een mum van tijd het hele netwerk plat
- Reizigers kiezen soms zelf het hazenpad – veiligheid blijft een punt van zorg
- Informatievoorziening bij calamiteiten kan écht beter
- Alternatief vervoer zoals Uber wordt ineens flink duurder bij massale uitval
Hopelijk levert deze roerige vrijdagavond wat op – meer veiligheidsmaatregelen en betere communicatie. Want één ding is zeker: zo’n avontuur gun je zelfs je voetbalkameraden niet.