Carjitsu: het bizarste vechtsport-fenomeen verovert Nederland

Carjitsu: het bizarste vechtsport-fenomeen verovert Nederland

Carjitsu — ooit gedacht dat een doodnormale auto het strijdveld voor professionele vechters zou worden? Welnu, deze bizarre sport wint razendsnel terrein in Nederland en ver daarbuiten. Het principe? Twee vechters stappen in een doorsnee sedan en gebruiken álles wat in de cabine aanwezig is om hun tegenstander uit te schakelen — van de hoofdsteun tot, jawel, de gordel om iemand vakkundig vast te snoeren.

Het klinkt misschien alsof je naar een stuntshow zit te kijken, maar Carjitsu maakt nu al furore online: in 2025 kijken wekelijks miljoenen Nederlanders naar flitsende carfights op Instagram en TikTok. Zelfs BN’ers als Rico Verhoeven en rapper Donnie hebben zich uitgesproken als fans. En ja, er worden wedkantoren geopend die inzetten op wie er winnend uit de strijd stapt. ESPN Nederland zond het fenomeen eerder dit jaar zelfs uit tijdens hun jaarlijkse obscure sportweekend.

Hoe werkt Carjitsu — en waarom zijn kijkers in de ban?

“Het is ruig, ongelooflijk fysiek en elke ronde weer totaal onvoorspelbaar,” vertelt Mike Salvaris, mede-oprichter van de internationale Carjitsu League. “Als je de herhalingen bekijkt, zie je zelfs cameramensen hun ogen uitwrijven. Je hóórt mensen denken: ‘Serieus, gebeurde dit nou echt?!’”

Het idee ontstond in 2020 aan de Kansas State University, waar de Russische promovendus Vik Mikheev — meester in zowel judo als Braziliaans jiujitsu — zich afvroeg: wat nou als je moet vechten in een krappe auto? Sindsdien is Carjitsu uitgegroeid tot een officiële league met dertig vaste deelnemers, allemaal doorgewinterde vechters.

In de begindagen vonden de eerste matches plaats in een tweedehands Toyota uit 2005 — volgens de bond gekozen op veiligheid en formaat (en omdat hij nauwelijks stuk te krijgen was). Tegenwoordig strijden deelnemers in alles van een Skoda Octavia tot een elektrische Kia Niro, vaak in een loods in Rotterdam of bijfight-locaties in Amersfoort en Eindhoven.

Vechten op de achterbank: tactiek boven brute kracht

Carjitsu draait niet om brute kracht alleen. Het feit dat je nauwelijks je benen kunt strekken of armen echt vrij hebt, vraagt om slimheid. “De hele ruimte dwingt je tot creatief denken,” vertelt Bill Yucatonis, mede-oprichter van de league. Auto-onderdelen als airbags worden uit voorzorg weggehaald, maar verder is vrijwel alles inzetbaar.

  • Je mag de gordel gebruiken als klem.
  • Hoofdsteunen bieden steun — of een manier om iemand vast te zetten.
  • Het dashboard wordt dikwijls als hefboom ingezet.
  • Iets afbreken of als echt wapen gebruiken? Dat levert directe diskwalificatie op.

“Elke ronde moeten we de auto repareren,” geeft Yucatonis door. Dat levert, volgens insiders, hilarische beelden op: vooral wanneer een deelnemer per ongeluk de radio-aan-uitknop als grip probeert te gebruiken en het halve dashboard loskomt.

Van gordel-wurgslag tot claustrofobische escape

Vechters gooien de stoelen vaak zo ver mogelijk naar achteren voor een ‘gelijk speelveld’. Maar laat je niet foppen — het komt regelmatig voor dat iemand vakkundig met een gordel buiten westen wordt getrokken.

Zoals tijdens het recente duel tussen Rihanna Cardiel en Miranda Rae, waar de gijzeling met de gordel viral ging. “Soms draait het niet eens meer om jiujitsu; het is puur overleven,” grapt Kyron Bowen, zelf vechter én scheids tijdens sommige matches.

Klaarstomen voor Carjitsu? Vergeet vaste routines

Er bestaat geen enkele gym in Nederland waar je traint op vechten in een auto. Nummer 1-kandidaat Hunter, na zijn overwinning vorige week in Utrecht, zegt: “Mijn basis is jiujitsu, maar dit is volledig anders. Je moet kunnen aanpassen, improviseren — en soms gewoon buiten de lijntjes denken.”

De sport heeft, naast spektakel, ook een rauw randje. Bowen zegt: “Als je opgroeit in een wijk waar je altijd je rug moet dekken als je instapt, voelt deze sport verrassend herkenbaar.”

Carjackings zijn helaas toegenomen in Nederland. Sommige vechters beschouwen Carjitsu zelfs als waardevolle training voor beroepsgroepen als Uber- en taxi-chauffeurs. “Vooral die doelgroep kan er echt wat van leren,” legt deelnemer Coleman uit, “zou als bijscholing niet misstaan bij Taxi Centrale Amsterdam.”

Meedoen of kijken? Tips & een onverwachte ‘wow’

  • Benieuwd naar de basis? Bekijk de Carjitsu-league op TikTok — zoek op #carjitsuNL
  • Zelf proberen? Doe mee aan lokale initiatieven (denk aan de Urban Gym bij de NDSM-werf in Amsterdam)
  • Veiligheid eerst: oefen nooit zonder begeleiding
  • Funfact: Sinds de opkomst van Carjitsu zijn er in de Randstad opvallend meer inschrijvingen bij zelfverdedigingscursussen — de sport heeft dus serieuze impact

Wie weet — misschien zit er voor de volgende editie een Nederlandse kampioen aan te komen? Of staat jouw Peugeot 208 straks midden in een loods vol uitzinnige fans…

Verspreid de liefde