Wie ooit tijdens de spits in New York de metro heeft genomen, weet — chaos is standaard: ratten, spatjes en bagger in de wagons zijn zo goed als onvermijdelijk. Maar er bestaat nog een oase van rust onder de grond. Volgens recent onderzoek is de Q-lijn dé plek om werkelijk te ontspannen tijdens je reis.
Het lijkt wel of die ‘Q’ voor ‘quick nap’ staat.
Uit een rapport van CPAP.com — een van die bedrijven die normaal slaap-apparatuur verkopen — blijkt namelijk dat de Q-lijn officieel is uitgeroepen tot de meest slaapvriendelijke metro van de stad.
De cijfers spreken boekdelen: met een punctualiteitspercentage van 96,1% en bijna 196 miljoen instappers per jaar (verdeeld over 29 stations!) is de Q-lijn echt de stille kracht van het netwerk — letterlijk en figuurlijk. De 2nd Avenue/Broadway expresslijn steekt er met kop en schouders bovenuit als het op comfort en betrouwbaarheid aankomt.
Een onderscheiding waar je toch moeilijk omheen kunt gapen. Het is zeldzaam dat een metro het predicaat ‘ontspannen’ mag dragen in deze stad.
Natuurlijk komen vooral de negatieve verhalen in het nieuws — denk aan incidenten, bizarre optredens of ongelukken die evengoed thuishoren in een Netflix-documentaire. Toch is de metro al 120 jaar het kloppende hart van de stad en een onmisbare achtergrond voor duizenden kleine en grote momenten.
Rick McGuire, oprichter van het socialmediakanaal @SubwayCreatures, noemde deze ondergrondse jungle ooit treffend “het achtste wereldwonder”. Daar ben ik het eigenlijk stiekem wel mee eens.
Toch — vergeleken met andere wereldsteden — doet de New Yorkse metro het minder goed. Zo won Sydney Metro uit Australië de wereldtitel ‘meest slaapvriendelijke metro’, met een bijna absurde 98% schoonmaakscore en maar liefst 92% klanttevredenheid (aldus het CPAP-rapport).
Hoe is die toplijst eigenlijk bepaald? De onderzoekers analyseerden alle 23 lijnen op onder meer airconditioning (want hittegolven in de zomer zijn geen grap), wifi, toiletten, zitplaatsen en hoe schoon en tevreden reizigers zich voelden.
Natuurlijk telden ook de stiptheid en het jaarlijkse passagiersaantal flinke punten mee. De Q kwam uit de bus als absolute winnaar.
Andere meetpunten? Denk aan koelopen perron (geen overbodige luxe) en zitplek per wagon.
Verrassend: de drie S-shuttles in de stad — over 42nd Street in Manhattan, Franklin Ave in Brooklyn, en Rockaway Park in Queens — werden samengevoegd tot één groep en haalden zo de tweede plaats. De 1-lijn eindigde daarna op plek drie. Ironie van de hoogste plank.
“Nu het metronetwerk van NYC jaarlijks miljoenen locals en toeristen vervoert,” volgens de onderzoekers, “verwachten we flink wat discussie over deze uitkomst!”