Hello Kitty is géén kat, zeggen de makers – ondanks haar snorharen, oren en naam

Hello Kitty is géén kat, zeggen de makers – ondanks haar snorharen, oren en naam

In 2025 vieren we het vijftigjarig jubileum van Hello Kitty. Voor veel fans kwam het als een schok – het wereldberoemde poppetje, waar iedereen katten in ziet, blijkt officieel helemaal geen kat te zijn.

Volgens Jill Koch, vice-president marketing en merkbeheer bij Sanrio (de makers van Hello Kitty), is er geen twijfel: “Hello Kitty is geen kat. Ze is echt een klein meisje.”

Wie is Hello Kitty dan écht?

Eigenlijk is Hello Kitty dus een klein Engels meisje – zo’n vijf appels hoog en met een gewicht van drie appels (ja, dat staat écht in haar officiële biografie). Ze woont met haar tweelingzus Mimmy en hun ouders in de buitenwijken van Londen. Ze heeft zelfs zelf een huisdier: haar kat Charmmy Kitty.

Fans reageren: verbazing alom

Het nieuws dat Hello Kitty niet gewoon een kat is, leidde tot heel wat verbazing. Zeker toen bleek dat ze uit het Verenigd Koninkrijk komt – dat had bijna niemand in Nederland zien aankomen.

  • “Maar… ze heeft kattenoren én snorharen?” las ik op TikTok.
  • “Als ze alles van een kat heeft, behalve de soort: dan is ze zeker gewoon een meisje,” grapte een ander.
  • “Serieus – haar naam is letterlijk ‘Kitty’ maar ze is een mens?” vroeg een verbijsterde volger.
  • En natuurlijk: “Ze is Brits!?”

Waarom deze bijzondere achtergrond?

De uitleg komt van antropoloog Christine R. Yano. Zij deed onderzoek naar Hello Kitty voor haar boek en ontdekte dat Japan in de jaren ’70 een zwak had voor alles wat Brits was. “Het werd gezien als het ultieme plaatje van een idyllische jeugd – een soort witte picket fence-droom. De biografie van Hello Kitty is dus ook bewust gevormd naar die tijdsgeest.”

Kat-kenmerken, maar geen kat

Sanrio is daar altijd heel duidelijk over geweest, ook tien jaar geleden bij het veertigjarig jubileum. Hello Kitty gedraagt zich totaal niet als kat: ze loopt rechtop, zit niet op handen en voeten – en heeft zelf dus een echte kat als huisdier (Charmmy Kitty, voor de kenners).

Een halve eeuw Hello Kitty: waarom blijft ze zo populair?

Sinds haar debuut in 1974 groeit Hello Kitty maar door. In 2025 zijn er wereldwijd allerlei evenementen: van tijdelijke winkels in hippe winkelstraten van Amsterdam tot gelimiteerde ijssmaken (eerlijk is eerlijk – ‘Yummy Berry White Chocolate Truffle Ice Cream’ klinkt toch heerlijk bijzonder?).

Craig Takiguchi, operationeel directeur van Sanrio Inc., vertelt: “Hello Kitty is al 50 jaar ambassadeur van vriendschap en positiviteit. We willen haar fans bedanken met onvergetelijke Hello Kitty-ervaringen – het hele jaar, offline én online.”

Wat betekent dit voor jou als fan?

Of je haar nu ziet als kat of meisje: het maakt haar vanzelfsprekend niet minder iconisch. Misschien is dat dubbele karakter – schattig, mysterieus én een beetje Brits – precies waarom ze zo geliefd blijft, ook in Nederland. Heb je nog merchandise liggen uit je jeugd? Even checken, want die iconische Hello Kitty uit het Vondelpark pop-up café van vorige maand is nu al een collectors item.

En – toegegeven – de kans is groot dat je, net als ik, de volgende keer bij het zien van haar snorharen tóch weer moet glimlachen.

Verspreid de liefde