Geheime UFO-crash zes jaar na Roswell nog steeds onderwerp van onderzoek

Geheime UFO-crash zes jaar na Roswell nog steeds onderwerp van onderzoek

De beroemde UFO-crash bij Roswell in 1947 zette de kleine stad in New Mexico — en de rest van de wereld — op zijn kop. Zes jaar later vond er wéér een mysterieuze gebeurtenis plaats, minder bekend, maar misschien nog explosiever. Onlangs uitgelekte overheidsberichten werpen nieuw licht op die bijzondere nacht van 21 mei 1953.

In een deels zwartgemaakte communicatie tussen topfunctionarissen uit die tijd — onlangs opgedoken op social media — staat letterlijk dat het publiek “met open mond zou staan” als ze alles wisten.

Dit vrijgekomen fragment lijkt eindelijk een hardnekkige stadslegende uit Kingman, Arizona te bevestigen. Een stadje langs Route 66 waar mensen inmiddels drie generaties lang verhalen delen over een UFO-crash in 1953.

Getuigen claimen dat ze op 21 mei minstens één UFO omlaag zagen storten, vlak buiten de kleine woestijnstad — op slechts 160 kilometer van Las Vegas.

“Het komt zelden voor dat meerdere getuigen en onafhankelijke bronnen hetzelfde incident bevestigen,” vertelt Preston Dennett — auteur van “UFOs Over Arizona” — aan de regionale zender 12News.

In een eerder gesprek met AZ Central noemde Dennett het zelfs “één van de best geverifieerde UFO-crashes in de VS”.

Het Mohave Museum of History and Arts heeft een vaste expositie aan het incident gewijd. Lokale nieuwsgierigen — en slimme podcastmakers — proberen al jaren om uit te zoeken wat er écht is gebeurd.

Groter dan Roswell?

Harry Drew — historicus uit de regio — maakte een documentaire over het mysterie. Volgens Drew hebben meerdere getuigen destijds acht UFO’s (tegenwoordig UAP’s: Unidentified Aerial Phenomena) in de lucht gezien, verwikkeld in een soort luchtduel. Uiteindelijk zouden er drie toestellen zijn neergestort.

Opmerkelijk: de crash viel samen met een serie kernproeven in Nevada — Operatie Upshot-Knothole — waarvan militaire documenten recentelijk zijn vrijgegeven.

Zoals vaker is gezien bij UFO-waarnemingen bij verhoogde straling, ontplofte er slechts twee dagen eerder een atoombom, blijkt uit het rapport.

Op die bewuste nacht: één toestel vloog in brand na botsing met een berg. Een tweede lag ongeschonden in de woestijn. Het derde belandde in de buurt van een klein waterreservoir, rond welk militairen en wetenschappers prompt hun tenten opsloegen om het vaartuig veilig te stellen, zo beweert Drew.

Niet iedereen in de UFO-wereld onderschrijft Drews hele theorie — hij vermoedt dat radarexperimenten de schepen hebben neergehaald. Maar Dennett bevestigt wél dat er direct 40 militaire medewerkers ter plaatse waren.

“Het object werd beschreven als metaalachtig, 9 meter breed en zo’n 1 meter hoog, ovaal met patrijspoorten”, meldde Dennett in 2016. “Binnen vier humanoïde wezens, ongeveer 1.20 meter lang, volgens de meeste bronnen overleden, met grote ogen en gekleed in metalen pakken.”

De piloot overleefde de crash waarschijnlijk niet.

Wat wist de overheid echt?

Dennett dook jarenlang in oude rapporten en militaire archieven. Zo vond hij een codenaam terug voor een wetenschapper op locatie: Fritz Werner — inmiddels weten we dat het om Arthur Stansel gaat.

“Het was zijn taak om op basis van de gemaakte krater de snelheid van het object te berekenen — volgens Stansel was dat circa 1900 kilometer per uur.”

Het onderzoek had de hoogste geheimhoudingsstatus. Wetenschappers werden in een bus met verduisterde ramen aangevoerd, zodat niemand wist waar hij was. En een kolonel van de luchtmacht onderstreepte bij herhaling dat er absoluut over gezwegen moest worden.

Toch bevestigde Stansel twintig jaar later via een verklaring dat hij daadwerkelijk ter plaatse was geweest. Volgens Dennett heeft de overheid het ruimteschip direct in beslag genomen, en verdween het spoor vervolgens in een wirwar van geheime opslagplekken.

“Deze toestellen worden opgehaald, naar verschillende luchtmachtbasissen en wetenschappelijke labs gebracht en daar intensief onderzocht. Alles om te achterhalen hoe deze technologie werkt,” aldus Dennett.

Het klinkt haast als sciencefiction, maar de geloofwaardigheid kreeg onlangs een boost toen een oud-inlichtingendienstofficier — Christopher Mellon, voormalig onderminister van Defensie — openlijk een chatgesprek deelde uit 2020 met een anonieme topambtenaar.

Volgens Mellon zouden mensen “met open mond staan” als ze wisten wat de overheid werkelijk weet. Men zou bovendien precies weten “wie er verantwoordelijk is voor het bergen van neergestorte UAP’s — en onder welk beleid.”

Nog opvallender: tot op de dag van vandaag zijn de federale instanties in de weer met het Kingman-incident.

“We verzamelen nog steeds informatie,” vermeldt het gelekte bericht. “En we weten dat er nog steeds een streng geheim, niet gepubliceerde memo van de Secretary of the United States Air Force geldig is om de UAP-dekking in stand te houden.”

Verspreid de liefde