Hermès bekritiseerd om €120-envelop en peperduur papiergewicht

Hermès bekritiseerd om €120-envelop en peperduur papiergewicht

Stelt u zich eens voor: u wandelt binnen bij Hermès op de P.C. Hooftstraat en ziet een simpele oranje papieren envelop – prijskaartje, €120. letterlijk voor één stuk papier. Nee, dit is geen typfout.

Het beroemde modehuis, vooral bekend van de iconische Birkin tas, heeft in 2025 opnieuw de aandacht getrokken — dit keer niet door een tas, maar door hun luxueuze (en prijzige) kantoorartikelen. Van enveloppen tot papiergewichten; alles krijgt een typische Hermès twist én prijs.

Wat maakt deze envelop zo bijzonder?

De signatuur A5 oranje envelop, ruim 21 cm lang en 14,8 cm breed, is gemaakt van hoogwaardig papier, omhuld in zijde — handgemaakt in Frankrijk. Hermès beschrijft het als een ‘herinnering om te koesteren: ideaal voor een bijzondere uitnodiging of een liefdesverklaring. Zo verandert een simpel moment in een tijdloos aandenken.’

De collectie bevat diverse ontwerpen, met als verrassingsfactor: u weet niet van tevoren welke print of kleur u ontvangt — Hermès kiest die voor u uit. Zullen we zeggen: ‘gokje wagen’ op stand?

Niet alleen een envelop — het hele bureau in stijl

Wie echt wil investeren in kantoor-benodigdheden, kan bij Hermès z’n hart ophalen. Zo bieden ze een bronzen papiergewicht aan (het “Samarcande” model van bijna 20 cm) voor iets minder dan €2.800. Volgens Hermès is dit design geïnspireerd op een ruiter uit hun beroemde schaakset, nu opnieuw uitgevonden in brons en met oog voor detail.

Misschien toch liever een Hermès-muismat? Dan moet u €375 neertellen. Voor een postbakje — om al die chique enveloppen te bewaren — bent u €720 kwijt. Het klinkt absurd, maar voor sommigen hoort het bij het idee van werken in stijl op de Zuidas of in een Amsterdams grachtenpand.

Internet maakt Hermès-producten viral (en lacht erom)

De hype is niet onopgemerkt gebleven. In november ging op TikTok een video viral waarin een comedian de duurste kantoorartikelen van Hermès op humoristische wijze bespreekt. Zo vroeg hij zich bij een paddenstoel-vormig papiergewicht van €1.200 hardop af: ‘Hoe houden jullie je papieren eigenlijk op hun plek zonder Hermès-paddenstoel?’

Reacties lieten niet lang op zich wachten: ‘Ik dacht eerst dat het een krukje was — voor die prijs, maar nee hoor, het is gewoon een papiergewicht…’, schreef iemand. Een ander grapte: ‘Zelfs €13,50 zou ik er niet voor over hebben’. En misschien wel de scherpste opmerking: ‘Wij zijn gewoon een grap voor rijke mensen geworden.’

Er werd zelfs gespot dat je ‘een tweede hypotheek moet nemen voor die paddenstoel’. U leest het goed — de satire rondom luxe kent in 2025 geen grenzen.

Waarom? Status, beleving… of gewoon lol?

Laten we eerlijk zijn: niemand koopt een Hermès-envelop om de postzegel te besparen. Het draait om beleving, om een statussymbool op je bureau. Iets exclusiefs, net als een paar limited edition sneakers van Patta of een tafeltje bij Rijks. Voor sommigen heeft dat z’n charme — voor anderen blijft het vooral een vermakelijk staaltje uit de wereld van de high-end fashion.

En mocht u zich toch verleiden tot de aankoop? Vergeet die envelop vooral na gebruik niet in te lijsten — wie weet wat hij in 2040 op Marktplaats waard is.

Verspreid de liefde