Het ongeval tijdens een parachutisten-actie
Op 20 september onderging een groep parachutisten in Australië een gevaarlijke situatie tijdens een sprong boven Queensland. Aan boord van een Cessna 208 Caravan bevonden zich een piloot en achttien parachutisten, inclusief een cameraman. De groep was van plan om in formatie met z’n allen te springen over het noordelijkste deel van de staat.
De start van de sprong en het incident
De cameraman was de eerste die uit het vliegtuig stapte, terwijl hij zich vasthield aan de romp. Toen de eerste parachutist, die niet bij naam werd genoemd, zich zelfstandig liet los, kwam een hendel die voor de reserve parachute was bedoeld in contact met de flap van het vliegtuig boven het vleugeloppervlak. Dit veroorzaakte dat de reserveparachute onbedoeld werd geopend, zoals blijkt uit een video en een rapport dat donderdag door het Australian Transport Safety Bureau werd vrijgegeven.
De gevolgen van de onbedoelde parachute-uitl assering
De reserveparachute trok de parachutist naar achteren en forceerde tegelijkertijd een val van de cameraman, die zich van het vliegtuig losmaakte. De parachutist, die niet publiekelijk geïdentificeerd werd, vloog recht in het horizontale stabilisator aan de linkerkant van de staart van het vliegtuig. De parachute raakte hierdoor gewikkeld rondom het stabilisatordeel, waardoor de parachutist vastzat in een suspended positie.
De reactie van de piloot en de verdere gebeurtenissen
De piloot, die zich niet bewust was van het incident, voelde dat het vliegtuig plotseling omhoogbukte en zag dat de luchtsnelheid snel afnam. In de veronderstelling dat het vliegtuig in stall was geraakt, verhoogde hij de kracht van de motor om de luchtsnelheid te herstellen. Toen vervolgens werd gemeld dat een parachutist aan de staart bleef hangen, verlaagde hij het vermogen weer.
In snelle opeenvolging verlieten nog eens dertien parachutisten het vliegtuig, terwijl twee anderen in de deuropening achterbleven. Ze aanschouwden hoe de parachutist een haakmes — dat niet verplicht is om mee te nemen — gebruikte om 11 touwen door te snijden die verbonden waren met de parachute. Binnen ongeveer 50 seconden kon de parachute zich losmaken.
Meer complicaties tijdens de descent
De parachutist schakelde vervolgens over naar de hoofdpersoonlijke parachute, die echter verstrikt zat met de resten van de reserve parachute. De parachutist viel ongeveer 7.000 voet voordat de hoofdlijnen volledig waren losgekomen en bij de rest van de afdaling normaal functioneerde. Alle parachutisten landden veilig; onder hen zaten de cameraman en de eerste parachutist, die lichte verwondingen aan het been opliep doordat hij de stabilisator raakte.
De toestand van de piloot en de nasleep
De piloot had problemen met het controleer van het vliegtuig, omdat de schade aan de stabilisator was ontstaan door de impact van de parachutist. De stabilisator, die gedeeltelijk door de reserveparachute was omwikkeld, functioneerde niet meer optimaal. De piloot, die een noodparachute droeg, was voorbereid om het vliegtuig te verlaten indien nodig, maar kon uiteindelijk veilig landen op de luchthaven van Tully.
Veranderingen in het beleid en lessen voor parachutisten
Volgens het rapport heeft de Far North Freefall Club, de organisatie achter de sprong, nu alle parachutisten verplicht voorzien van een haakmes. Angus Mitchell, hoofdcommissaris van het ATSB, benadrukte dat het meenemen van een haakmes, hoewel niet wettelijk verplicht, levensreddend kan zijn bij een onvoorziene uitbarsting van de reserveparachute.
Hij voegde eraan toe dat parachutisten vooral op hun hendels moeten letten, vooral bij het verlaten van een vliegtuig, om gevaarlijke situaties zoals deze te voorkomen.

