In een wereld waar iedereen vooral probeert op te vallen, kiest Katie Loveday (18) uit Rotterdam er bewust voor: haar leven draait volledig om roze en alles wat met Barbie te maken heeft. De collectie? Meer dan 100 Barbie- en Bratz-poppen – sommige nog in originele verpakking, als je het Katie vraagt. Haar kledingkast? Uitsluitend roze. Zelfs haar slaapkamer en auto – alles in dezelfde kleur. En toch knaagt er soms twijfel: schrikt haar roze-universum potentiële partners af?
Alles draait om Barbie – van kinderkamer tot auto
Bij Katie thuis, ergens net buiten het centrum van Rotterdam, zie je het meteen: van beddengoed tot gordijnen, van kleine accessoires tot zelfs haar Peugeot 208 – alles is roze, alles heeft die kenmerkende Barbie-vibe. “Als kind kreeg ik elk jaar voor m’n verjaardag een nieuwe pop. Die limited editions? Ja hoor, ook de Dream Wedding Barbie en zelfs die met het roze autootje,” vertelt Katie.
Mama Loveday steunde haar dochter volop – zij draagt het liefst ‘baby pink’ en hun huis lijkt soms wel een roze boetiek. “We zijn echt een modefamilie. Samen naaien en haken we onze eigen kleding – geen standaard outfits, juist dingen die niemand anders heeft.”
Op zoek naar jezelf tussen de massa
Katie maakte, zoals veel jongeren, een periode door waarin ze zich probeerde aan te passen. Op de middelbare school stopte ze even met roze, wisselde naar witte shirts, witte Nike’s, skinny jeans – de look die je in elke fietsenstalling wel tegenkomt. Maar ze voelde zich allesbehalve zichzelf. “Ik snapte niet waarom ik zo onzeker was. Later realiseerde ik me: ik droeg het omdat ik dacht dat anderen dat van me verwachtten.”
De lockdowns van 2020 gaven ruimte om na te denken – en zichzelf opnieuw uit te vinden. “Zodra ik ook maar een beetje roze toevoegde aan mijn make-up kreeg ik mijn zelfvertrouwen terug. Sindsdien kies ik bewust alleen nog voor mezelf.”
Roze in elke vezel van haar bestaan
Nu koopt Katie elke maand voor een flink bedrag aan nieuwe, roze mode-items. Ja, zelfs bij webshops als Wehkamp of bij lokale boutiques in de Witte de Withstraat – het oog zoekt direct al naar iets rozigs. “Ik ontvang zelfs pushberichten als er een nieuwe collectie binnen is, en filter alles wat niet roze is meteen weg.”
Ook in haar interieur vind je bijna geen andere tinten meer. “Voor mijn auto ben ik nu op zoek naar een spuiterij die ‘m echt Barbie-pink kan maken. Al het interieur is al roze, maar die buitenkant – dat moet nog gebeuren.”
In het teken van Barbie – en wat vinden mannen hier eigenlijk van?
Met de Barbie-film die vorig jaar zomer (2024) uitkwam en Margot Robbie die in dé roze schoenen het witte doek domineerde, was Katie natuurlijk razend enthousiast. “Ik heb meteen gezocht naar een Nederlandse webshop voor die schoenen – mis! Maar ik geef niet op.”
Toch is er die vraag die blijft hangen: vinden mannen het niet té veel? Zouden dates afknappen als ze in haar full-pink wereld stappen? “Ik weet dat veel mensen een partner zoeken die wat minder uitgesproken is. Soms twijfel ik – maar uiteindelijk besef ik dat ik het niet voor iemand anders doe.”
Een statement maken: kiezen voor jezelf
- Durf je eigen stijl te omarmen, ook als die anders is.
- Soms helpt het om letterlijk kleur te bekennen – jezelf zijn zorgt voor zelfvertrouwen.
- Praktische tip: met kleurfilters in je shopping-apps vind je makkelijker precies wat je zoekt.
Is het roze-leven voor iedereen? Zeker niet. Toch bewijst Katie dat een uitgesproken stijl niet alleen laat zien wie je bent – maar je ook gesterkt laat voelen. Misschien dat de perfecte match straks niet afknapt, maar juist valt op haar eigenheid.