69-jarige mag huis alleen nog bereiken via tunnel van €7 miljoen door nieuwe snelweg

69-jarige mag huis alleen nog bereiken via tunnel van €7 miljoen door nieuwe snelweg

Een gepensioneerde Brit mag zijn eigen huis straks alleen nog bereiken via een privétunnel, die tot wel €7 miljoen kan kosten. Klinkt absurd, maar in 2025 gebeuren dit soort dingen echt — ook bij onze buren aan de overkant van het Kanaal.

Brian Garlick, 69 jaar en geboren en getogen in zijn huis bij de A417 ‘Missing Link’, wordt praktisch buitengesloten door een nieuw stuk snelweg tussen Gloucester en Cirencester dat momenteel wordt aangelegd. Zijn woning komt daardoor volledig geïsoleerd te liggen.

In eerste instantie had Rijkswaterstaat (de Britse versie daarvan heet National Highways) aangeboden om Brian’s huis voor €900.000 over te nemen, maar die deal is ineens van tafel gehaald. Inmiddels woont Garlick noodgedwongen in een caravan op een camping — en zijn oude huis raakt hij voorlopig niet kwijt.

Wat het nog gekker maakt: straks kan Brian zijn huis alleen nog bereiken via een tunnel die speciaal moet worden gebouwd. Die tunnel — ruim 400 meter lang en met nog onbekende afmetingen — gaat mogelijk tussen de €5 en €7 miljoen kosten. Zonder die tunnel blijft zijn woning letterlijk onbereikbaar.

“In het begin dacht ik: dit kan niet waar zijn,” vertelt Brian. Toch ziet hij geen alternatief. Zonder tunnel is zijn huis alleen nog maar een spookhuis — bereikbaar voor niemand. Opvallend detail: zelfs de definitieve plannen voor de tunnel zijn nog niet rond.

Garlick woont vanwege de bouwfase tijdelijk in een zogeheten ‘fifth wheel’-caravan. Toegang tot zijn ouderlijk huis moet hij tegenwoordig minimaal 21 dagen van tevoren aanvragen. Klinkt als een foute grap, maar het is bittere realiteit.

“Ik heb nooit excuses gekregen van National Highways,” zegt Brian. “Toen de deadline afgelopen was, was het gewoon klaar. Sindsdien heb ik niets meer gehoord.”

Oorspronkelijk hoopte Garlick zijn familiehuis uit de jaren vijftig te verkopen aan de snelwegbeheerder. Maar volgens de autoriteiten ligt zijn huis nét buiten de officiële projectgrens — en kunnen ze daarom niets voor hem betekenen. “Er was een bod, dat is gewoon ingetrokken,” aldus Brian.

Volgens National Highways was er altijd al een tunnel gepland. Die moest behalve voor Brian’s huis ook toegang geven tot wat telefoonpalen en drainagevoorzieningen in de omgeving. Maar nergens in de plannen stond dat een bewoner zo in de knel zou komen.

Bovendien betaalt de aannemer alleen de campingkosten en wat benzine. De gemeentebelastingen, stroom en vaste lasten voor het huis blijven gewoon op naam van Garlick staan. O, en dat huis — dat hij liever had verkocht — blijft voorlopig in zijn bezit.

Vooral het gebrek aan communicatie zit hem dwars. “Van een beetje fatsoen of meelevendheid is geen sprake. Alles wordt op afstand geregeld.”

Het hele snelwegproject kost ruim €550 miljoen. Het doel: de files bij het knelpunt Birdlip oplossen. Afsluiting staat gepland voor 2027, maar voor die tijd blijft Brian — nu alleen — in zijn caravan wonen. De tunnel komt uiteindelijk, maar tot het zover is geldt: afwachten.

Nog zoiets opvallends: verbeteringen aan geluidsdemping, zoals extra dubbel glas, worden pas na een jaar geëvalueerd. Echt Hollands: voor alles zijn regels en procedures, nooit meteen een praktische oplossing.

De betrokken projectmanager van National Highways, Steve Foxley, laat weten: “We proberen de impact voor bewoners te beperken en zijn in gesprek met iedereen die geraakt wordt.” Maar op concrete oplossingen (of een beetje flexibiliteit) hoeven mensen als Brian voorlopig niet te rekenen.

Volgens de nieuwste planning gaat de tunnel straks ook dienstdoen voor toegang tot telefoonlijnen en nooddiensten. De precieze kosten zijn onbekend, maar duidelijk is wel: deze situatie voelt vooral als een gemiste kans voor iedereen die écht thuis wil blijven op de plek waar hij is opgegroeid.

Verspreid de liefde